*معرفي بهترين دستگاه‌هاي فن‌آوري سال*

همانطور كه انتظار مي‌رفت تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و كتابخوان‌هاي الكترونيكي نمايشگاه‌هاي فن‌آوري امسال را تحت سيطره خود قرار دادند اما دستگاه‌هاي جديدي نيز به نمايش درآمدند كه تحسين علاقه‌مندان فن‌آوري را به همراه داشتند؛ اين گزارش به معرفي 10 مورد از ميان بهترين محصولات حاضر نمايشگاه محصولات الكترونيكي مصرفي پرداخته است.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايشگاه محصولات الكترونيكي مصرفي CES كه همه ساله در ماه ژانويه در لاس‌وگاس آمريكا برگزار مي‌شود، هفته گذشته به پايان رسيد اما با وجود كاهش بودجه و شمار شركت‌كنندگان، با نمايش جديدترين محصولات فن‌آوري علاقه‌مندان بسياري را جلب كرد.

*لايت تاچ

اين دستگاه كه ساخت شركت لايت بلو اپتيكس است، دستگاه شگفت‌آوري است كه مي‌تواند با تابش تصاوير رنگي با قابليت مولتي تاچ، هر سطح صافي را به يك رابط كاربري صفحه لمسي تبديل كند و به كاربران اجازه مي‌دهد همانند يك رايانه واقعي با آن به تعامل بپردازند.

لايت تاچ كه يك دستگاه نسبتا كوچك است، به‌صورت تجاري موجود نبوده اما سازنده‌اش اميدوار است بتواند مجوز اين فن‌آوري را به سازندگان ديگر بدهد.

* بلاگي

دوربين فيلمبرداري بلاگي سوني نيازي به تغيير حالت‌هاي تصويربرداري ندارد زيرا امكان تصويربرداري خودكار آن به كاربر كمك مي‌كند كيفيت تصويري مطلوب را در وضعيت‌هاي مختلف در محيط‌هاي داخلي و بيروني به‌دست آورد و تسهيلاتي را براي ارسال مستقيم كليپ‌هاي گرفته شده به سايت‌هايي مانند يوتيوب فراهم مي‌كند.

همچنين با وجود اندازه كوچكش قادر به ضبط فيلم‌هاي اچ دي با كيفيت 1920 در 1080 بوده و تصاويري با وضوح پنج مگاپيكسل ثبت مي‌كند و با وجود ماهيت سرگرمي‌اش داراي امكانات كاملي مانند تشخيص چهره و فن‌آوري تثبيت تصوير «استيدي شات» است.

*كتابخوان QUE

اين دستگاه كه مابين يك رايانه تبلت شكل و يك كتابخوان الكترونيكي است؛ يكي از ستاره‌هاي نمايشگاه بود. پلاستيك لوجيك كه شركت انگليسي سازنده اين دستگاه است، اعلام كرده اين دستگاه بيش‌تر براي كاربران حرفه‌يي درنظرگرفته شده تا مصرف كنندگان عادي و به آن‌ها امكان مي‌دهد اسناد را مشاهده و ويرايش كرده، روزنامه‌ها را با استفاده از شبكه بي‌سيم نسل سوم دانلود و برنامه‌هايشان را مديريت و كتاب‌ها را برروي اين دستگاه مطالعه كنند.

*نمايشگر سه‌بعدي 24 اينچي OLED سوني

يكي از چشم‌گيرترين تلويزيون‌هاي سه‌بعدي به نمايش درآمده در CES، نمونه اوليه از نمايشگر 24 اينچي OLED سوني بود. OLED فن‌آوري گراني است كه از مواد ارگانيكي براي ساطع كردن نور استفاده مي‌كند. البته هنوز معلوم نيست چه زماني توليد انبوه مدل‌هاي بزرگ‌تر از نمايشگرهاي OLED اين شركت آغاز خواهد شد.

*باكسي

باكسي نرم‌افزاري است كه مي‌تواند در رايانه يا تلويزيون اپل نصب شده و بهترين محتواي ويديوي اينترنتي را در تلويزيون پخش كند. كاربران مي‌توانند از طريق سايت‌هايي مانند آي پلير بي بي سي يا يوتيوب به محتوا دسترسي يابند اما سازندگان اين نرم‌افزار تصميم گرفتند روند نصب و دانلود را با عرضه دستگاهي كه شبيه ويديوپلير است، آسان كنند.

بر اساس اين گزارش دستگاه باكسي مستقيما به تلويزيون متصل شده و محتواي اينترنتي را برروي شبكه اينترنت خانگي كاربر پخش مي‌كند.

*دستگاه IdeaPad U1 لنوو

دستگاه هيبريدي لنوو درواقع دو دستگاه در يك جاست و مانند يك لپ‌تاپ معمولي با ويندوز مايكروسافت كار مي‌كند؛ حدود 1.7 كيلوگرم وزن دارد و كاربران مي‌توانند با جدا كردن صفحه نمايش 11.6 اينچي آن، از اين دستگاه به‌عنوان تبلت استفاده كنند.

بلندگوهاي استريو، ميكروفون و دوربين ويديويي 1.3 مگاپيكسلي در صفحه نمايش جاي گرفته‌اند. بدنه اصلي اين دستگاه داراي هارد جامد سخت با گنجايش 128 گيگابايت است، در حالي كه در شكل تبلت 16 گيگابايت حافظه فلش دارد و از ديگر امكانات آن مي‌توان به اتصال بي‌سيم واي فاي و نسل سوم بي‌سيم اشاره كرد.

*هليكوپتر Parrot AR

Parrot AR دستگاه هليكوپتر شكلي است كه با چهار تيغه كار كرده و در هوا پرواز مي‌كند و در داخلش دو دوربين كوچك ويديويي قرار دارد كه تصاوير را به آيفون ارسال مي‌كنند كه برنامه ويژه‌اي در آن اجرا شده و اين دستگاه را به كنترل از راه دوري براي اين هليكوپتر و همچنين يك بازي ويديويي تبديل مي‌كند. دستگاه پاروت كاملا مفهومي بوده اما كارشناسان معتقدند بازي‌هاي واقع‌گرايانه در ظرف دو ساله آينده متداول خواهند شد.

*تلويزيون سه بعدي پاناسونيك

نمايشگاه CES بي‌شك بدون تلويزيون بزرگي از سوي پاناسونيك نمي‌توانست يك نمايشگاه شود. تلويزيون سه‌بعدي صفحه پلاسماي 152 اينچي شركت ژاپني پاناسونيك يكي از محصولات برجسته امسال اين نمايشگاه بود كه از كنارهم گذاشتن نمايشگرهاي پلاسماي متعدد ساخته شده اما بعيد به نظر مي‌رسد براي مصرف‌كنندگان عادي جذاب باشد و انتظار مي‌رود جاي خود را در هتل‌ها و مراكز فروش بيابد.

*دستگاه Sensawaft

آيا تابه‌حال خواسته‌ايد نشانگر رايانه را تنها با نفستان كنترل كنيد؛ اين كاري است كه Sensawaft به كاربران امكان مي‌دهد با فوت كردن در ميكروفون ويژه‌اي براي كنترل سرعت و مسير حركت نشانگر در صفحه رايانه، انجام دهند.

Zyxio كه سازنده اين فن‌آوري است، آن را براي كاربران رايانه كم توان جسمي بسيار مفيد خوانده و به‌كار گرفتن آن براي موارد ديگر مانند استفاده شدن به عنوان دست سوم در تلفن‌هاي همراه به هنگام اجراي بازي‌هاي اكشن يا حتي كار كردن در دستگاه‌هاي ناوبري داخل خودرو را درنظر دارد.

*دستگاه eDGe

دستگاه دو نمايشگره تبلت به علاوه كتابخوان الكترونيكي ساخت Entourage داراي نمايشگر eInk در سمت چپ براي خواندن كتاب‌ها، كپي‌برداري و يادداشت‌برداري بوده و در سمت راست داراي نمايشگر ال سي دي است كه با سيستم عامل آندرويد كار مي‌كند و قادر است وظايف رايانه‌يي ساده مانند ارسال ايميل و مرور اينترنت را انجام دهد همچنين مي‌تواند به عقب باز شود در نتيجه كاربران قادرند با يك دست آن را گرفته و به صفحه نگاه كنند.



نظرات