اخباري از نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال؛

يكي از نرم‌افزارهاي ارايه شده در سومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال نرم‌افزار افكارسنج ديجيتالي به همت موسسه افكارپژوهان شريف است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مديرعامل موسسه افكارپژوهان شريف از ارائه نرم‌افزار افكارنما در جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال كه به صورت ديجيتالي به ارزيابي نظرات مخاطبان مي‌پردازد، خبر داد و گفت: متقاضيان اين نرم‌افزار بيش‌تر سازمان‌ها و نهادهايي هستند كه در پي ارزيابي راندمان كاري خود مي‌باشند.

حسين ابطحي افزود: موسسه افكارپژوهان شريف كه با حضور در بخش شهر ديجيتال سومين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال از دو نرم‌افزار خود براي مخاطبان رونمايي كرده است، در زمينه پژوهش‌هاي تحقيقاتي در زمينه علوم اجتماعي فعاليت مي‌كند و از دوره‌هاي پيشين نيز حضوري فعال در جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال داشته است.

ابطحي درباره متقاضيان اين نرم‌افزار گفت: افكارنما بيش‌تر توسط نهادها و سازمان‌هاي خصوصي و دولتي به منظور برآورد راندمان عملكرد استفاده مي‌شود. اين نرم‌افزار كه توسط مهندسان دانشگاه صنعتي شريف تهيه شده است، قابليت جمع‌آوري اطلاعات، آمارهاي توصيفي، برآورد ميانگين، ميانه و تحليل خودكار داده‌هاي آماري را دارد.

*هر شهيد؛ يك وبلاگ

غرفه "هر شهيد يك وبلاگ" در سومين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال پذيراي علاقه‌منداني است كه مي‌خواهند در معرفي شهيدي از خانواده خود در فضاي اينترنت با اين سايت همكاري كنند.

اين سايت كه زير نظر موسسه "مبشر صبح" فعاليت مي‌كند به منظور آشنايي و انس هر چه بيشتر نسل نوخاسته كشور(جوانان و نوجوانان) با مردان و زنان حماسه و فرهنگ حماسه‌آفرين آنان به معرفي هر شهيد اقدام كرده است.

نحوه مشاركت مردم به اين ترتيب است كه هر يك از افراد شركت كننده در اين طرح با در نظر گرفتن ملاحظات خود اعم از اينكه شهيد مورد نظر را به دليل علاقه خاص، نسبت خانوادگي، هم محلي بودن، همشهري بودن و ... انتخاب كرده و پس از آن با جمع‌آوري اطلاعات از طريق فرم‌هايي كه در اختيار وي قرار مي‌گيرد و يا طرح‌هاي ابداعي و تكميل هرچه بيش‌تر اطلاعات از طريق مصاحبه با خانواده شهيد، بستگان، همرزمان و ... و نيز جمع‌آوري تمام آثار به جاي مانده از وي اعم از عكس،دست نوشته، وصيت‌نامه و فيلم نسبت به تامين محتواي وبلاگ اقدام مي‌كند و در مناسبتهاي مختلف مانند سالروز تولد، سالروز اولين اعزام به جبهه و سالروز شهادت به اطلاع‌رساني و ايجاد مطلب جديد در وبلاگ اقدام مي‌كند.

*معرفي شهر ديجيتالي

افزايش استفاده از خدمات دولت الكترونيك عامل كاهش فشار اداري است، زيرا در اين روش امكان استفاده از رانت‌ها و پارتي‌بازي‌ از بين مي‌رود و آشنايي شخصي بي‌معنا مي‌شود.

اميرحسين اسدي - مدير بخش شهر ديجيتال جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال - با بيان اين مطلب گفت: شهر ديجيتال جايي است كه كليه خدمات در آن به صورت ديجيتال و الكترونيك و با ابزارهاي نوين ارائه مي‌شود.

او افزود: ما در بخش شهر ديجيتال سعي كرديم بخشي از خدماتي كه سازمان‌هاي دولتي به مردم ارائه مي‌دهند معرفي كنيم تا افراد جامعه با اين فرآيند‌ها آشنا شوند و گامي بر جهت تحقق شعار اصلاح الگوي مصرف برداشته باشيم. همچنين سعي كرديم حتي در نظرسنجي غرفه‌هاي برتر نيز از فرآيندهاي الكترونيك استفاده كنيم.

وي با بيان اينكه سعي شده در شهر ديجيتال تلفيقي از مدرنيته و سنت را در كنار هم قرار داشته باشند، گفت: در اين راستا همياران شهروند ديجيتال را در اين بخش پيش‌بيني و مستقر كرديم كه شهر ديجيتال را به مردم معرفي و آن‌ها را با خدمات ارائه شده در اين بخش آشنا مي‌كنند.

مدير بخش شهر ديجيتال جشنواره با بيان اينكه معمولا افراد سالمند و مسن‌ از تكنولوژي ترس دارند و به راحتي به خدمات الكترونيكي تن نمي‌دهند، اظهار كرد: در اينجا تاكنون نزديك به يكصد سالمند در فضايي دوستانه استفاده از خدمات ATM را آموزش ديده‌اند و خوشبختانه استقبال مراجعه كننده از اين بخش خيلي خوب بوده و افراد اكثرا علاقه‌مند به آشنايي با اين خدمات هستند.

اسدي با بيان اينكه در اين بخش روزي 3 دوره آموزشي شهروند ديجيتال برگزار مي‌شود، عنوان كرد: اين دوره‌ها با استقبال مواجه شده و حتي برخي از مسوولان كه براي بازديد از جشنواره آمده بودند هم در اين دوره‌ها شركت كردند.

وي در تشريح اين دوره‌هاي آموزشي گفت: يكي از اين دوره‌هاي مسوول در 10 سال آينده بود؛ اين دوره با هدف نشان دادن سمت و سوي حركت دنيا درباره استفاده خدمات الكترونيك و ايجاد انگيزه بيش‌تر در ميان مردم براي برداشتن گام‌هاي جدي‌تر در راستاي رسيدن به اهداف مشخص در اين حوزه برگزار شد.

اسدي با بيان اينكه متاسفانه مردم ما از تكنولوژي ترس دارند، ادامه داد: اگر بتوانيم اين ترس را از بين ببريم مردم خودشان به سمت استفاده از خدمات الكترونيك گرايش پيدا مي‌كنند.

وي با تاكيد بر اهميت اطلاع‌رساني درباره ايجاد گرايش به استفاده از خدمات الكترونيك گفت: در اين راه علاوه بر بخش‌هاي دولتي، NGOها و موسسات خصوصي نيز سهم مهمي دارند.

امدير بخش شهر ديجيتال جشنواره در توضيح دكور ورودي اين بخش گفت: ما با قراردادن مانكن يك زن روستايي كه در كنارش كرسي و سماور قرار دارد و قبض‌هاي خود را از طريق اينترنت و رايانه دستي پرداخت مي‌كند، سعي مي‌كرديم تلفيق سنت و مدرنيته را نشان دهيم.

او ادامه داد: ضمن اينكه ما برخلاف ساير بخش‌ها، شهر ديجيتال را با فلكسي و شيشه پوشانديم تا نشان دهيم كه در شهر ديجيتال مردم بر اعمال دولت نظارت دارند. همچنين در آموزش شهر ديجيتال از روش‌هاي سنتي استفاده كرديم چراكه معتقديم سنت و مدرنيته دو بال پرواز به سوي پيشرفت بوده و هر دو در كنار هم خوب و مفيد هستند و همديگر را تكميل مي‌كنند.

اسدي با بيان اينكه زمان كمي براي آماده شدن داشتند، اظهاركرد: به رغم اين مساله ما حدود 40 غرفه در اين بخش داريم كه نشان از استقبال خوب صورت گرفته دارد. سازمان‌ها و نهادهايي كه در اين بخش حضور پيدا كرده‌اند با تمام قدرت و بضاعت‌هاي خود وارد شدند.

او با بيان اين كه كه بيش‌تر خدماتي كه به صورت ديجيتال در كشور ارائه مي‌شود دولتي است، گفت: عمده فعاليت بخش خصوصي در زمينه دولت الكترونيك بحث تجارت الكترونيك است و به همين دليل استقبال بخش دولتي از اين قسمت بيش‌تر بود ولي حدود 30 درصد غرفه‌هاي حاضر را شركت‌هاي خصوصي تشكيل مي‌دهند.

مدير بخش شهر ديجيتال جشنواره درباره ويژگي‌هاي مثبت خدمات الكترونيك گفت: خدمات الكترونيك بسياري از سفرهاي غير ضروري شهري را حذف مي‌كند و تقريبا سفرهاي شهري را به نصف تقليل مي‌دهد كه در اين صورت در وقت و هزينه صرفه‌جويي مي‌شود.

او توضيح داد: شما اگر بخواهيد يك قبض آب يا برق را به روش سنتي پرداخت كنيد، بايد هزينه سفر را بپردازيد، وقتتان را در صف بانك تلف كنيد، سوخت مصرف شود و ... در حالي كه از طريق پرداخت اينترنتي يا به وسيله تلفن همراه در اين موارد صرفه‌جويي مي‌شود و مي‌تواند پاي رايانه شخصي خود با آرامش و به‌راحتي اين كار را انجام دهيد.

سومين جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال كه از 8 مهرماه در شبستان مصلي امام (ره) آغاز شده 18 ماه جاري به پايان مي‌رسد.

انتهاي پيام

نظرات