نشست تخصصي سلامت الکترونيکي

نشست تخصصي سلامت الکترونيکي با محورهاي بررسي ابعاد مختلف سلامت الکترونيکي، بررسي مشکلات موجود و راهکارهاي پيش رو برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افراسيابي - معاون رئيس سازمان صدا و سيما - به‌عنوان يکي از اعضاي نشست، يکي از مشکلات اصلي در حوزه سلامت الکترونيکي را نبود هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي و ضعف بخش خصوصي در اين بخش مطرح و بر حساس‌سازي جامعه نسبت به بعضي از اخبار مبني بر تناسب نياز جامعه در آن راستا و محوريت در اين مسير تاكيد کرد که چنين روندي در حوزه سلامت هنوز به صورت پررنگ مطرح نشده است.

افراسيابي در ادامه به تشکيل کميته مشترکي فيما بين صدا و سيما و وزارت بهداشت جهت اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي در حوزه سلامت الکترونيکي اشاره کرد و گفت: در صورت وجود برنامه مشخص و طراحي سناريو مناسب و موضوع مخاطب پسند، صدا و سيما نيز با رسانه‌يي کردن به فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني در حوزه سلامت الکترونيکي کمک خواهد کرد.

وي مطرح کرد که پيشنهادي نيز درباره ايجاد شوراي سياست‌گذاري فن‌آوري اطلاعات در صدا و سيما مطرح شده که در دست بررسي است.

اسدي - مدير بخش شهر ديجيتال نمايشگاه - هم رسانه‌هاي ديجيتال را بخش مهمي از توسعه در زمينه‌هاي نرم‌افزاري، اطلاع رساني و فرهنگ‌سازي در حوزه سلامت الکترونيک دانست.

در ادامه مقبل - رئيس مرکز مديريت آمار و فن‌آوري اطلاعات وزارت بهداشت - اظهار کرد: وزارت بهداشت به تنهايي نمي‌تواند سکاندار سلامت کشور باشد و اين امر بايد با تعامل با ساير سازمان‌ها و دستگاه‌ها صورت پذيرد و هماهنگي بخش و فرابخشي صورت پذيرد؛ فعاليت‌هاي خوبي در سازمان‌هاي مختلف صورت گرفته است که بايد هم‌راستا و جهت‌دار شوند.

او ادامه داد: اجراي کارت سلامت در وزارت بهداشت در سطح ملي در حوزه امکان‌سنجي و پايلوت قرار دارد که اجرايي سازي آن، اوايل سال آينده صورت مي‌پذيرد. همچنين اجراي پرونده الکترونيکي سلامت به عنوان چارچوب يکپارچه‌سازي و انتقال اطلاعات مطرح شده که درصدد عملياتي‌سازي آن در برخي بيمارستان‌هاي استان تهران هستند.

او همچنين مطرح کرد که وزارت بهداشت، نقش هدايت‌گر و متولي اصلي را در حوزه سلامت الکترونيکي عهده‌داراست و در صدد ايجاد استانداردهايي است که کليه سازمان‌ها در حوزه توليد کارت سلامت و سيستم‌هايي از اين قبيل از آن بهره ببرند.

دکتر مهران - رئيس صندوق سلامت بسيجيان - هم دو ماموريت کلي اين مجموعه را درمان مستقيم مخاطبان توسط مراکز درمان تابعه و درمان غيرمستقيم توسط آموزش و اطلاع‌رساني و موارد مشابه بيان و طراحي سامانه هوشمند سلامت بسيجيان را به‌عنوان يکي از فعاليت‌هاي مهم مطرح کرد که داراي رويکردي از پايين به بالا بوده است و از استانداردسازي به عنوان يکي از وظائف اصلي وزارت بهداشت در حوزه سلامت الکترونيکي نام برد.

سجاد مروجي - دبير نشست سلامت الکترونيکي - در ادامه نشست اظهار کرد: برنامه توسعه پنجم در حوزه سلامت الکترونيکي، در صورتي محقق مي‌شود که اولويت‌هاي اين سند در تمامي دستگاه‌هاي به صورت يکپارچه و هم‌راستا اجرايي شود و عملياتي‌سازي اين اهداف به صورت جزيره‌يي و مجزا در دستگاه‌هاي مختلف بدون تعامل مشترک با ساير سازمان‌ها مشکلات عديده را به همراه خواهد داشت.

دکتر نجاري - مدير کل دفتر توسعه و هماهنگي اطلاع‌رساني پزشكي - هم بيان کرد: در برنامه چهارم توسعه الزامات در حوزه سلامت الکترونيکي ضعيف بودند که يکي از دلايل دست نيافتن به برخي از اين برنامه در اين زمينه شده است.

او همچنين تصريح کرد که اطلاعات در حوزه سلامت الکترونيکي مهمترين بحث است که به خوبي به آن پرداخته نشده است که اهميت آن در حوادث و بلاياي طبيعي بيش‌تر نمايان مي‌شود؛ اتصال کتابخانه‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، پايگاه دانش مناسبي را جهت دسترسي مخاطبان فراهم کرده است.

در ادامه محمدي‌فر - مدير طرح و برنامه مرکز مديريت آمار و فن‌آوري اطلاعات - به بررسي نتايج پرونده الکترونيکي سلامت در کانادا اشاره کرد که موجب يک ميليارد دلار صرفه‌جويي شده است و استانداردها را به عنوان مهمترين بحث در حوزه سلامت الکترونيکي بيان و به بحث ارزيابي در سيستم‌هاي اطلاعاتي بيمارستان از جنبه‌هاي مختلف و ارائه گواهي به آن‌ها اشاره کرد.

دبير نشست سلامت الكترونيكي كه در حاشيه جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال برگزار شد در پايان و در جمع‌بندي نشست اظهار كرد: استانداردسازي زمينه‌هاي مختلف در سلامت الکترونيکي امري مهم و الزامي است که اخيرا وزارت بهداشت در حوزه فن‌آوري اطلاعات برروي اين حوزه فعاليت‌هاي بسيار خوبي انجام گرفته است و بايد ابعاد مختلف واژه سلامت الکترونيک در کشور مورد نظر قرار بگيرد و براي مواردي همچون mobile-health يا telemedicine نيز بايد برنامه و چشم‌اندازي تدوين شود.

نظرات