سيستم‌هاي عامل برتر بازار موبايل در 2012

بر اساس گزارش جديدي كه ازسوي موسسه گارتنر منتشر شده، بازار سيستم‌هاي عامل تلفن همراه در سال 2012 تحت اختيار سيمبيان و آندرويد خواهد بود.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين گزارش كه در آستانه كنفرانس ITExpo گارتنر در اورلاندو منتشر شده، پيش‌بيني اصلاح شده‌اي از بازار سيستم عامل تلفن همراه است كه در آن سه مكان برتر بعدي تغيير چنداني نسبت به گزارش قبلي اين موسسه نيافته‌اند.

پيش‌بيني گارتنر براي سهم بازار آيفون تغييري نكرده اما برآوردهاي جديد درباره بلك بري آن را به جايگاه سوم برده و آيفون را به جايگاه چهارمي تنزل داد و با تغيير در اعتماد به آينده ويندوز موبايل، اين سيستم عامل از مكان چهارم به پنجم تنزل يافت.

نوكيا در حال حاضر در بازار تلفن هوشمند پيشرو بوده و 45 درصد از كل بازار را در اختيار دارد. بازار تلفن هوشمند متريك متفاوتي نسبت به بازار سيستم‌هاي عامل دستگاه‌هاي قابل حمل دارد اما سيستم عامل سيمبيان و دستگاه‌هاي نوكيا درواقع مترادفند.

اعتماد گارتنر به ادامه برتري بازار نوكيا دست كم تا اندازه‌اي با همكاري استراتژيك اين شركت با مايكروسافت براي عرضه آفيس موبايل و يكپارچگي فن‌آوري‌هاي مايكروسافت در دستگاه‌هاي مبتني بر سيمبيان بي‌ارتباط نيست. اين همكاري ارزش قابل توجهي به دستگاه‌هاي نوكيا افزوده و نوكيا را رقيب بزرگ‌تري در برابر بلك بري مي‌سازد.

اما در نخستين پيش‌بيني سال 2012 گارتنر، ويندوز موبايل با 12.8 درصد از سهم بازار در مكان سوم قرار داشت اما گارتنر در گزارش جديدش اين سيستم عامل را تنها با 9 درصد در مكان پنجم قرار داد. اين تغيير اعتماد در واكنش به اظهارنااميدي استيو بالمر، مدير اجرايي مايكروسافت از گروه توسعه ويندوزموبايل و برخي از بازبيني‌هاي اوليه از نسخه 6.5 اين سيستم عامل بوده است.

نظرات