انتخابات افغانستان شبیه ایران نشد

http://www.irdiplomacy.ir/Images/Article/Karzai_Abullah.jpg

انتخاباتی که در افغانستان جنگ زده و به شدت آسیب دیده برگزار شد با این که بسیاری را بر آن داشت تا بگویند آنجا نیز همانند ایران رییس جمهور وقت سکان را در دست می گیرد اما اینگونه نشد و به احتمال بسیار زیاد بزودی دور دوم انتخابات افغانستان برگزار می گردد . كميته بررسي تقلب‌ انتخابات در افغانستان اعلام كرد كه بر اساس شمارش مجدد آرا «حامد كرزي»، رئيس‌جمهوري افغانستان نتوانسته است حد نصاب لازم را براي حفظ كرسي خود به‌دست آورد. در صورت تائيد اين خبر حامد كرزي بار ديگر بايد با رقيب اصلي خود «عبدالله عبدالله»، وزير خارجه پيشين افغانستان در دور دوم انتخابات رقابت كند.
مقام‌هاي عالي‌رتبه در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي اعلام كردند كه كميسيون رسيدگي به شكايات انتخابات افغانستان اعلام كرده است كه آراي كرزي به 50 درصد نرسيده است.
اين در حالي است كه رئيس‌جمهوري افغانستان اعلام كرده كه وي حد نصاب لازم را به دست آورده است، اما ناظران اتحاديه اروپا تاكيد مي‌كنند كه از هر چهار راي اخذ شده در انتخابات، يك راي مخدوش است.
واقع امر آن است که روح ستیزه جویی در میان سیاستمداران افغانستان نسبت به ایران خیلی کمتر است اغلب آنها مبارزینی هستند که توسط استاد ربانی و احمدشاه مسعود دوست اندیشمند و متفکر کشورمان ارد بزرگ تعلیم دیده اند و در نهایت تسلیم اراده افکار عمومی و منافع ملی کشورشان می گردند . مقام‌هاي رسمي اعلام كردند، پس از آن‌كه كميسيون انتخابات نتايج تحقيقات سازمان ملل مبني بر بروز تقلب گسترده در انتخابات رياست‌جمهوري 20 آگوست را رد كرد، بحران انتخاباتي افغانستان عميق‌تر شده است.
دو تن از مقام‌هاي بين‌المللي كه نتايج تحقيقات را ديده‌اند، اعلام كردند كه آراي رئيس‌جمهوري افغانستان از 50 درصد كاهش يافته است، آرايي كه حداقل نياز كرزي براي پيروزي بر عبدالله عبدالله، وزير خارجه پيشين افغانستان و جدي‌ترين رقيب خود نياز دارد.
و به این ترتیب باید شاهد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باشیم .

نظرات